SANAL DÜNYADA SANAL GAZETECİLİK 3

 HAMZA AKTAN / YAZI DİZİSİ Birgün Gazetesi’nde yayınlanan yazı dizisinin üçüncü bölümünde Doğuş Grubu’na bağlı NTVMSNBC.com’un Yayın Yönetmeni Adnan Bostancıoğlu ve Ufuk Güldemir’in sahibi olduğu Habertürk.com’un Yayın Yönetmeni Tarık Toros internet gazeteciliği hakkındaki soruları yanıtlıyor… NTVMSNBC YAYIN YÖNETMENİ ADNAN BOSTANCIOĞLU: İsteyen aklına geleni yazıyor Medyanın çehresi ne ise internet haberciliği de farklı değil. Biraz sansasyon, biraz dedikodu, biraz çarpıtma… İnternetin popüler ve diğerlerine oranla güvenilir sitelerinden olan ntvmsnbc, 2000 yılının Mayıs ayında yayına başladı. Yayın Yönetmeni Adnan Bostancıoğlu, sitenin günde 90-100 bin farklı ziyaretçi tarafından izlendiğini, günlük ortalama ‘tık’ sayısının da bir milyonu bulduğunu söylüyor. Sitede günde 150’yi aşkın haber yayınlanıyor. Anadolu Ajansı, Associated Press ve Reuters gibi ajanslara üyeler. Fakat öncelikli haber kaynağı NTV televizyonunun haber havuzu. Haber portalında şu anda 20 kişi çalışıyor. İnternet haberciliğinin ekonomik getiri ve götürüleri neler? Türkiye’de internet haberciliği, henüz ‘kârlı’ bir yatırım alanı değil. Reklam harcaması yapan birçok şirketin özel bir ‘internet portföyü’ yok. Başka mecraların (TV, radyo vb.) yanı sıra pazarlama imkanı olan markalar daha avantajlı. Nitekim ntvmsnbc, ilk kez geçen yıl, gelirlerini giderlerinin üzerine çıkarttı. İdeolojik olarak yayınınızı nasıl tarif ediyorsunuz? Kendimize dair ideolojik bir tarifimiz yok. Hızlı ve güvenilir habercilik yapmaya çalışıyoruz. Sansasyona rağbet etmeden, olanı olduğu gibi vermeye çalışıyoruz. Tartışmalı konularda, tarafların görüşlerini almaya özen gösteriyoruz. Hangi noktalarda eleştiriliyorsunuz? Okurla nasıl bir ilişkiniz var? Okurlarımızla gayet ‘interaktif’ bir ilişkimiz var. Haberlerle ilgili olarak eleştirilerini sakınmıyorlar. Kamuoyunda belli bir güven tesis ettiğimiz için, zaman zaman ortaya çıkan hatalar karşısında “bunu sizden beklemezdik” türü eleştiriler en sık rastladıklarımız. Bir de, internet haberciliğinde hız öne çıktığından, ister istemez ilk yazımlarda imla hataları olabiliyor. Biz onları düzeltene kadar mutlaka bir grup insan okumuş oluyor ve ‘affetmiyorlar’! Haberi yayınlamadan önce teyit ediyor musunuz? Buna özen gösteriyor musunuz? Ayrıca “kes-yapıştır” eleştirisine yorumunuz ne? Evet, ‘kes-yapıştır’ anlayışı çok yaygın. Bundan en fazla mağdur olanlardan biri de biziz. Farklı haber mecraları (portallar, hatta günlük gazeteler vb.) genellikle bizden kesip kendi yayın organlarına yapıştırıyorlar. Bunu yaparken kestiği şeyi okuma zahmetine bile girmeyenler var. Kendi mahreçleriyle verdikleri haberin içinden “falancanın ntvmsnbc’ye yaptığı açıklamaya göre…” gibi cümleleri bile ayıklamadıkları oluyor. Bizim teyit mekanizmamıza gelince… Ajanstan bile gelse, kimi haberlerde kuşkulu gördüğümüz bir husus varsa, ya konuya ulaşma imkanı olan NTV muhabirinden kontrol ediyoruz, ya da meselenin netleşmesi için bekliyoruz. İnternet haberciliğini nasıl görüyorsunuz? Hangi konularda eksikler-yanlışlar görüyorsunuz? Medyamızın genel çehresi ne ise internet haberciliği de ondan farklı değil. Biraz sansasyon, biraz dedikodu, biraz çarpıtma… İnternet haberciliğinde, karşınızda somut bir sorumlu şahsiyet olmadığından, isteyenin aklına geleni yazdığı bir ortamın önüne geçilemiyor. Sonra da pirincin taşı ayıklanamıyor. Aslında mağdur dışında ayıklamak isteyen de yok. İşini ciddiyetle yürütmeye çalışan girişimleri göz ardı etmemek lazım. HABERTÜRK TARIK TOROS: İnternetin Hürriyet’iyiz Haberle organik bağımızın olmadığı sık sık söyleniyor. Biz gökten zembille inmedik… Gazeteler de bizden farksız değil. Onlar da esas olarak ajanslardan besleniyor. Haberturk.com, internet haber siteleri arasında en çok eleştirilen sitelerin başında geliyor. En öne çıkan eleştiri, sansasyona yönelik bir habercilik yapıyor olması. Site, Anadolu Ajansı, İhlas Haber Ajansı ve Cihan Haber Ajansı gibi ajanslara üye. Ayrıca Habertürk televizyonunun haber havuzundan faydalanıyor. 2000 yılında açılan sitede günde 300’e yakın haber yayınlanıyor. Site bünyesinde 5 çalışan var. Sitenin yayın yönetmeni Tarık Toros kendilerini şöyle tarif ediyor: “Türk medyasında Hürriyet ne ise, internette Habertürk odur.” Daha çok sansasyona yönelik, “flaş flaş flaş” tarzı bir haberciliği öne çıkardığınız izlenimi veriyorsunuz’ Bunu yapmaktaki nedeniniz ne? Asla… “Flaş..Flaş..” gerektiği zaman atılır… Habertürk’te günde birkaç haber için geçerlidir bu. Hem içi boş sansasyon bir süre sonra döner sizi bumerang gibi çarpar… Okur artık itibar etmez. “Yine zırvalamışlar” diye düşünür. Ciddiyetinizi ve güvenilirliğinizi kaybedersiniz… Bakın bugünden örnek vereyim… Haliç köprüsünde patlamaya hazır bomba bulundu. Bomba imha ekipleri imha ettiler. Bunu önce manşetten vermedik. Küçük bir başlıkla duyurduk. Aradan biraz zaman geçtikten sonra, olay tüm boyutlarıyla aydınlandıktan sonra İstanbul’un önemli bir tehlike atlattığını görüp haberi manşetimize çektik… Bu mu sansasyonel habercilik’ İnternet okuru kıskançtır, gitti mi geri getiremezsiniz! Sansasyonla Türkiye’nin en büyük haber portalı olamazsınız… Haberle organik bir bağınızın olmamasıyla eleştiriliyorsunuz. Ayrıca özellikle haberturk.com için haberi doğrulamadan yayına verdiğiniz yönünde eleştiriler var. Sizin bu eleştiriye yanıtınız ne? Bu genel internet yayıncılığı için ısıtılıp ısıtılıp gündeme getirilen bir eleştiri… Nasıl haberle organik ilişkimiz yokmuş’ Biz gökten zembille inmedik… Ankara kökenli bir gazeteciyim. Başkent’te 5 yıl siyaset muhabirliği yaptım. Erbakan’ı başbakanken, Demirel’i cumhurbaşkanı iken takip ettim… Çiller’i ve Yılmaz’ı izledim… Parlamento muhabirliği yaptım… Ankara ve sonra İstanbul’daki tüm sıcak haberlerin, olayların içerisinde oldum. 10 binlerce haber yazdım, telefon bağlantısı yaptım. Canlı yayınlara çıktım. Haftada beş gün devam eden bir haber programı, Editoryal’i hazırlayıp sundum. Nasıl haberle organik ilişkimiz yokmuş? Bunu söyleyenler kendi gazetelerine bakmıyorlar mı? Asıl gazeteler Habertürk’te çıkan haberlerin yüzde 90’ını kopyalayıp öyle çıkıyor. Ayıp olmasın diye kendi muhabirlerinin birkaç haberine yer verip günü kurtarıyorlar… Hatta bazı gazeteler, muhabir gönderdikleri haberlerde bile ajans bültenini esas alıyorlar. İdeolojik olarak kendinizi ve yayınınızı nasıl tarif ediyorsunuz? Habertürk serbest piyasa, özgür medya, serbest düşünce temelleri üzerine kuruldu. Hep Ankara’ya yani başkent siyasetine karşı muhalif kimliğiyle bilindi. Dünya devletleri karşısında da Türkiye’nin menfaatlerini savundu. Irak Savaşı’nda savaşa girilmesi gerektiğini yazdığı için Amerikancılıkla suçlandı. Fakat şimdi görülüyor ki, Türkiye’nin Irak politikası yoktur; Türkiye Irak’ta yoktur. Biz o gün yayınladığımız analizi, iki yıl sonra tekrar hatırlattık. Hiç tepki gelmedi. Bilakis, “Ne doğru yazmışsınız” dediler… Oysa o gün binlerce eleştiri maili gelmişti, küfürler havada uçuşuyordu… İnternet haberciliğinin ekonomik getiri ve götürüleri neler? İnternet haberciliği Türkiye ve dünyada en ucuz habercilik. Bugüne kadar sembolik denebilecek ücretlerle yapılıyordu. Fakat trafik arttıkça, bunun bedeli de büyüdü. Gelir kaynağı sadece ve sadece “banner” dediğimiz reklamlar… Banner’larla maaşlarımızı ödüyor, yayın kiralarımızı karşılıyoruz. İnternette izlenilirliğiniz ve trafiğiniz ölçüsünde geliriniz oluyor…

Bir Cevap Yazın

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: